Vladimir Nabokov: Lolita c.d.

Szerszy kontekst relacji Nabokova z jego powieścią: cenzura i artystyczna oryginalność oraz wątpliwości, jakie budzi w autorze oddzielenie pracy artysty od żywego świata słów. Ostatni z trzech wykładów na temat "Lolity".

Profesor Hungerford po mistrzowski kreśli powiązania między zainteresowaniami Nabokova, kolekcjonowaniem motyli, a oczywistym strachem autora, że wydrukowane słowo stanie się lapidarne, lub martwe jak kamień. Tak, jak nie możemy dłużej doceniać piękna ruchów skrzydeł motyla po tym, jak zostanie przypięty pinezką, tak żywy język może stać się ofiarą kartki. Formalny ekwiwalent przemocy, będącej tematem powieści, narastającej w miarę rozwoju akcji.

Powrót do: Powieść amerykańska po 1945

Nie możesz skupić się na wykładzie? Plusssz Active poprawia koncentrację. Więcej »

Oglądaj wykład:

Podziel się artykułem w swoim ulubionym serwisie: facebook blip śledzik wykop

Brak komentarzy