Co oznacza uczciwy start
PART ONE: WHAT’S A FAIR START?
Is it just to tax the rich to help the poor? John Rawls says we should answer this question by asking what principles you would choose to govern the distribution of income and wealth if you did not know who you were, whether you grew up in privilege or in poverty. Wouldn’t you want an equal distribution of wealth, or one that maximally benefits whomever happens to be the least advantaged? After all, that might be you. Rawls argues that even meritocracy—a distributive system that rewards effort—doesn’t go far enough in leveling the playing field because those who are naturally gifted will always get ahead. Furthermore, says Rawls, the naturally gifted can’t claim much credit because their success often depends on factors as arbitrary as birth order. Sandel makes Rawls’s point when he asks the students who were first born in their family to raise their hands.
PART TWO: WHAT DO WE DESERVE?
Professor Sandel recaps how income, wealth, and opportunities in life should be distributed, according to the three different theories raised so far in class. He summarizes libertarianism, the meritocratic system, and John Rawls’s egalitarian theory. Sandel then launches a discussion of the fairness of pay differentials in modern society. He compares the salary of former Supreme Court Justice Sandra Day O’Connor ($200,000) with the salary of television’s Judge Judy ($25 million). Sandel asks, is this fair? According to John Rawls, it is not. Rawls argues that an individual’s personal success is often a function of morally arbitrary facts—luck, genes, and family circumstances—for which he or she can claim no credit. Those at the bottom are no less worthy simply because they weren’t born with the talents a particular society rewards, Rawls argues, and the only just way to deal with society’s inequalities is for the naturally advantaged to share their wealth with those less fortunate.
Powrót do: Sprawiedliwość - Justice
Nie możesz skupić się na wykładzie? Plusssz Active poprawia koncentrację. Więcej »
Oglądaj wykład:
- Moralna strona morderstwa Część I - Moralna strona morderstwa Część II - Kanibalizm
- Wartość ludzkiego życia Część I: Czy można wycenić wartość ludzkiego życia? Część II: Jak zmierzyć przyjemność?…
- Wolność wyboru Część I - wolność wyboru Część II - kto jest moim właścicielem?
- Ta ziemia należy do mnie Część I - ta ziemia należy do mnie Część II - uzyskiwanie zgody od osób dorosłych
- Najemnicy Część I - najemnicy Część II - macierzyństwo: na sprzedaż
- Najwyższa zasada moralności Część I - mind your motive Część II - najwyższa zasada moralności
- Lekcja kłamania Część I - lekcja kłamania Część II - umowa to umowa
- Co oznacza uczciwy start Część I - co oznacza uczciwy start? Część II - na co zasługujemy?
- Jaki jest cel? Część I - arguing affirmative action Część II - jaki jest cel?
- Dobry obywatel Część I - dobry obywatel Część II - freedom vs. fit
- Roszczenia społeczności Część I - The claims of community Część II - Gdzie leży nasza lojalność
- Małżeństwa tej samej płci Część I - Debata na temat małżeństw tej samej płci Część II - Dobre życie