Studenci nie umieją prowadzić prac badawczych

Dodano 2010-11-12

Zgodnie z raportem opublikowanym przez Project Information Literacy, większość studentów college'u nie wie, jak poprawnie przeprowadzić prace badawcze (research).

Studenci nie umieją prowadzić prac badawczych

Studenci nie umieją prowadzić prac badawczych

Pierwszym etapem każdego projektu czy pracy naukowej, niezależnie od dziedziny, jest zazwyczaj zgromadzenie i przeanalizowanie dostępnych informacji na dany temat. Project Information Literacy to badania, prowadzone obecnie w USA nad umiejętnościami pozyskiwania informacji przez dorosłych. W wyniku przeprowadzonej ankiety, został opublikowany raport "Jak studenci college'ów korzystają z informacji w epoce digitalizacji" ("How College Students Evaluate and Use Information in the Digital Age"). Badanie umiejętności studentów w tym zakresie objęło w sumie 8 353 osób z 25 college'ów.

Zdecydowana większość z studentów, bo aż 84% przyznaje, że najtrudniej jest im się zabrać właśnie do prac badawczych. Dodatkowe problemy, do których przyznali się ankietowani, to między innymi zdefiniowanie (66%) i zawężenie tematu (62%) oraz posortowanie zgromadzonych informacji (61%).

Zgodnie z raportem, studenci czują się przytłoczeni nadmiarem dostępnych obecnie informacji. Dlatego podchodzą do swoich prac badawczych w sposób zachowawczy i "unikający ryzyka". Stosują stare, sprawdzone metody, które wynieśli jeszcze ze szkół średnich. Zamiast konsultować swoje działania z wykwalifikowanymi bibliotekarzami, którzy pozostają do ich dyspozycji na kampusach, zazwyczaj proszą o pomoc wykładowców. Większość studentów nie wie też, jak wykorzystać do badań web 2.0 (blogi, portale społecznościowe, encyklopedie internetowe). Taka strategia jest bezpieczna - zazwyczaj pozwala uzyskać zaliczenie bez większych trudności. Ale jest także niezgodna z duchem uniwersyteckim - zaprzecza odkrywczej naturze badań akademickich.

Poprawnie przeprowadzony research to kluczowy element sukcesu większości przedsięwzięć i projektów - także w sferze zawodowej. Coraz więcej pracodawców kładzie nacisk na umiejętności badawcze u kandydatów na różne stanowiska. Autorzy raportu rekomendują ponowne przeszkolenie uniwersyteckich bibliotekarzy pod kątem pomocy studentom w strukturyzowaniu ich pracy badawczej, przygotowaniu zestawień i analizy danych.

Podziel się artykułem w swoim ulubionym serwisie: facebook blip śledzik wykop

Brak komentarzy