Studenci nie umieją prowadzić prac badawczych
Dodano 2010-11-12
Pierwszym etapem każdego projektu czy pracy naukowej, niezależnie od dziedziny, jest zazwyczaj zgromadzenie i przeanalizowanie dostępnych informacji na dany temat. Project Information Literacy to badania, prowadzone obecnie w USA nad umiejętnościami pozyskiwania informacji przez dorosłych. W wyniku przeprowadzonej ankiety, został opublikowany raport "Jak studenci college'ów korzystają z informacji w epoce digitalizacji" ("How College Students Evaluate and Use Information in the Digital Age"). Badanie umiejętności studentów w tym zakresie objęło w sumie 8 353 osób z 25 college'ów.
Zdecydowana większość z studentów, bo aż 84% przyznaje, że najtrudniej jest im się zabrać właśnie do prac badawczych. Dodatkowe problemy, do których przyznali się ankietowani, to między innymi zdefiniowanie (66%) i zawężenie tematu (62%) oraz posortowanie zgromadzonych informacji (61%).
Zgodnie z raportem, studenci czują się przytłoczeni nadmiarem dostępnych obecnie informacji. Dlatego podchodzą do swoich prac badawczych w sposób zachowawczy i "unikający ryzyka". Stosują stare, sprawdzone metody, które wynieśli jeszcze ze szkół średnich. Zamiast konsultować swoje działania z wykwalifikowanymi bibliotekarzami, którzy pozostają do ich dyspozycji na kampusach, zazwyczaj proszą o pomoc wykładowców. Większość studentów nie wie też, jak wykorzystać do badań web 2.0 (blogi, portale społecznościowe, encyklopedie internetowe). Taka strategia jest bezpieczna - zazwyczaj pozwala uzyskać zaliczenie bez większych trudności. Ale jest także niezgodna z duchem uniwersyteckim - zaprzecza odkrywczej naturze badań akademickich.
Poprawnie przeprowadzony research to kluczowy element sukcesu większości przedsięwzięć i projektów - także w sferze zawodowej. Coraz więcej pracodawców kładzie nacisk na umiejętności badawcze u kandydatów na różne stanowiska. Autorzy raportu rekomendują ponowne przeszkolenie uniwersyteckich bibliotekarzy pod kątem pomocy studentom w strukturyzowaniu ich pracy badawczej, przygotowaniu zestawień i analizy danych.